X
x جهت سفارش تبليغ در سایت ثامن بلاگ کليک کنيد



جمال محمد(ص) در بیان علی(ع)
جمال محمد(ص) در بیان علی(ع)
جمال محمدص در بیان علیع جمال محمد(ص) در بیان علی(ع)خداى را محبوب‏ترين بنده، كسى است كه به پيامبرش اقتدا كند و گام بر گامجاى او نهد، كه نواله‏هاى لذيذ دنيايى را، با بى‏اشتهايى تمام


جمال محمد(ص) در بیان علی(ع)

خداى را محبوب‏ترين بنده، كسى است كه به پيامبرش اقتدا كند و گام بر گامجاى او نهد، 
كه نواله‏هاى لذيذ دنيايى را، با بى‏اشتهايى تمام، در دهان چرخاند 

و هرگز فرو بردن و افزونيشان را آرزو نكرد 
از تمامى مردم جهان و در مقايسه با محروم‏ترين فرد جامعه، گرسنه‏ترين بود 
و دو پهلويش فرو رفته‏ترين، 

تمامت دنيا را به كمال بر او عرضه كردند، 
اما او از پذيرشش سرباز زد كه نيك مى‏دانست هر آن چه را كه خدايش دشمن دارد، خوار شمرد و خرد گيرد، او نيز بايد همان كند. 

آرى، اگر جز اين هيچ نقطه‏ى ضعفى نداشتيم كه آن چه را كه خدا و رسولش دشمن مى‏دارند، دوست بداريم و هر چه را كه كوچك مى‏شمرند بزرگ بينگاريم، 
به عنوان سند جدايى ما از خدا و رسولش و سرپيچيمان از فرمان خدا بسنده بود. 

اين سيره‏ى مسلم رسول خدا است-  كه درود خدا بر او و بر خاندانش باد-  كه نشسته بر خاك غذا مى‏خورد، 
نشست و برخاستى برده‏وار داشت، 
خود به دست خويش پينه بر كفشش مى‏زد 
و جامه‏اش را وصله مى‏كرد. 
بر الاغ برهنه مى‏نشست 
و ديگرى را نيز بر پس پشت مى‏نشاند. 

روزى پرده‏اى رنگين و پر نقش و نگار بر در خانه آويخته ديد، به همسرى از همسرانش فرمود: «آن را از برابر چشمانم دور بدار كه هر گاه نگاهم بدان مى‏افتد به ياد دنيا و زرق و برقش مى‏افتم». 

بدين سان روى دل از دنيا برتافت 
و يادش را از صفحه‏ى جانش زدود. 
همواره دوست مى‏داشت كه جاذبه‏هاى دنيا از نگاهش پنهان بماند، 
مباد كه از آن پيرايه‏اى برگيرد يا جاودانه‏اش انگارد 
و به جايگاه و مقام خاصى از آن دل ببندد، 

بدين‏سان دنيا را از صحنه‏ى جان و از خانه‏ى قلب بيرون راند و بر هر چه دنيوى بود، چشم فرو پوشيد. 
آرى، چنين است كه هر كه به راستى چيزى را منفور شمارد، نگاه و ياد آن را نيز ناخوش دارد. 
بى‏گمان سيره‏ى رسول خدا-  كه درود خدا بر او و بر خاندانش باد-  بر بديها و عيبهاى دنيا، تو را دليلى بسنده دارد، 

آن جا كه خود و خاصانش گرسنگى كشيدند و با آن مقام بلند و نزديكيش به حق، در نزدش و در تمامى زندگيش، از زر و زيور دنيا هيچ نشانى نبود. 

هر ژرف‏انديش را بايد كه ژرف بينديشد كه به اينها، خداوند محمد را گرامى داشته، يا مورد اهانت قرار داده است؟ 
اگر بگويد در آماج اهانت نشانده است، به همان خداى بزرگ سوگند كه لب به دروغ آلوده، 
به تهمتى بزرگ زبان گشوده است، 
و اگر بگويد بدين سان خداوند پيامبرش را گرامى داشته است، پس بايد بداند كه اين ديگران‏اند كه در آماج اهانت نشسته‏اند، كه بساط دنيا را برايشان گسترده، ولى از نزديكتر مردمان به خويش دريغ كرده است. 

پس هر آن كه الگويى مى‏طلبد، پيامبر را سرمشق خويش قرار دهد 
و گام بر گامجاى او بگذارد و راهى را كه او پيموده است بپيمايد. 
و جز اين، هرگز خود را از هلاكت و سقوط در امان نداند، 
چرا كه خداوند محمد را-  كه درود خدا بر او و بر خاندانش باد-  پرچم قيامت، 
نويدگر بهشت و بيم رسان كيفر قرار داد. 

او كه با شكم تهى پا از دنيا بيرون كشيد و پاكدامن به سراى آخرت در آمد، 
تا به هنگامى كه راهش را به پايان برد و دعوت پروردگارش را لبيك گفت، سنگى بر سنگى ننهاد. 
وه كه چه نعمت بزرگى است كه خداوند بر ما منت نهاده، حضرتش را پيشرومان ساخته است. تا پيرويش كنيم، و پيشوامان قرار داده است تا راهش را پى گيريم. 

به خدا سوگند، شولاى خويش را چندان وصله كرده‏ام كه از وصله كننده‏اش شرمگينم. 
ياوه‏گويى مرا گفت: «آيا زمان به دور افكندن آن فرا نرسيده است؟» 
و من در پاسخش گفتم: «از من دور شو» 
«به بامداد ستايش شوند شب پويان»                  

صبحى صالح، خطبه  160
الرسول الأعظم‏
فَتَأَسَّ بِنَبِيِّكَ الْأَطْيَبِ الْأَطْهَرِ ( صلى‏الله‏عليه‏وآله  )
فَإِنَّ فِيهِ أُسْوَةً لِمَنْ تَأَسَّى 
وَ عَزَاءً لِمَنْ تَعَزَّى 
وَ أَحَبُّ الْعِبَادِ إِلَى اللَّهِ الْمُتَأَسِّي‏ بِنَبِيِّهِ وَ الْمُقْتَصُّ لِأَثَرِهِ 
قَضَمَ الدُّنْيَا قَضْماً 
وَ لَمْ يُعِرْهَا طَرْفاً 
أَهْضَمُ أَهْلِ الدُّنْيَا كَشْحاً 
وَ أَخْمَصُهُمْ مِنَ الدُّنْيَا بَطْناً 
عُرِضَتْ عَلَيْهِ الدُّنْيَا 
فَأَبَى أَنْ يَقْبَلَهَا وَ عَلِمَ أَنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ أَبْغَضَ شَيْئاً فَأَبْغَضَهُ وَ حَقَّرَ شَيْئاً فَحَقَّرَهُ وَ صَغَّرَ شَيْئاً فَصَغَّرَهُ 
وَ لَوْ لَمْ يَكُنْ فِينَا إِلَّا حُبُّنَا مَا أَبْغَضَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ تَعْظِيمُنَا مَا صَغَّرَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ 
لَكَفَى بِهِ شِقَاقاً لِلَّهِ وَ مُحَادَّةً عَنْ أَمْرِ اللَّهِ 
وَ لَقَدْ كَانَ ( صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلم  )يَأْكُلُ عَلَى الْأَرْضِ 
وَ يَجْلِسُ جِلْسَةَ الْعَبْدِ 
وَ يَخْصِفُ بِيَدِهِ نَعْلَهُ 
وَ يَرْقَعُ بِيَدِهِ ثَوْبَهُ 
وَ يَرْكَبُ الْحِمَارَ الْعَارِيَ 
وَ يُرْدِفُ خَلْفَهُ 
وَ يَكُونُ السِّتْرُ عَلَى بَابِ بَيْتِهِ فَتَكُونُ فِيهِ التَّصَاوِيرُ فَيَقُولُ يَا فُلَانَةُ لِإِحْدَى أَزْوَاجِهِ غَيِّبِيهِ عَنِّي فَإِنِّي إِذَا نَظَرْتُ إِلَيْهِ ذَكَرْتُ الدُّنْيَا وَ زَخَارِفَهَا 
فَأَعْرَضَ عَنِ الدُّنْيَا بِقَلْبِهِ 
وَ أَمَاتَ ذِكْرَهَا مِنْ نَفْسِهِ 
وَ أَحَبَّ أَنْ تَغِيبَ زِينَتُهَا عَنْ عَيْنِهِ 
لِكَيْلَا يَتَّخِذَ مِنْهَا رِيَاشاً وَ لَا يَعْتَقِدَهَا قَرَاراً 
وَ لَا يَرْجُوَ فِيهَا مُقَاماً 
فَأَخْرَجَهَا مِنَ النَّفْسِ وَ أَشْخَصَهَا عَنِ الْقَلْبِ وَ غَيَّبَهَا عَنِ الْبَصَرِ 
وَ كَذَلِكَ مَنْ أَبْغَضَ شَيْئاً أَبْغَضَ أَنْ يَنْظُرَ إِلَيْهِ وَ أَنْ يُذْكَرَ عِنْدَهُ 
وَ لَقَدْ كَانَ فِي رَسُولِ اللَّهِ ( صلى‏الله‏عليه‏وآله  )مَا يَدُلُّكُ عَلَى مَسَاوِئِ الدُّنْيَا وَ عُيُوبِهَا 
إِذْ جَاعَ فِيهَا مَعَ خَاصَّتِهِ وَ زُوِيَتْ عَنْهُ زَخَارِفُهَا مَعَ عَظِيمِ زُلْفَتِهِ 
فَلْيَنْظُرْ نَاظِرٌ بِعَقْلِهِ أَكْرَمَ اللَّهُ مُحَمَّداً بِذَلِكَ أَمْ أَهَانَهُ 
فَإِنْ قَالَ أَهَانَهُ فَقَدْ كَذَبَ 
وَ اللَّهِ الْعَظِيمِ بِالْإِفْكِ الْعَظِيمِ 
وَ إِنْ قَالَ أَكْرَمَهُ فَلْيَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهَانَ غَيْرَهُ حَيْثُ بَسَطَ الدُّنْيَا لَهُ وَ زَوَاهَا عَنْ أَقْرَبِ النَّاسِ مِنْهُ 
فَتَأَسَّى مُتَأَسٍّ بِنَبِيِّهِ 
وَ اقْتَصَّ أَثَرَهُ وَ وَلَجَ مَوْلِجَهُ 
وَ إِلَّا فَلَا يَأْمَنِ الْهَلَكَةَ 
فَإِنَّ اللَّهَ جَعَلَ مُحَمَّداً ( صلى‏الله‏عليه‏وآله  )عَلَماً لِلسَّاعَةِ 
وَ مُبَشِّراً بِالْجَنَّةِ وَ مُنْذِراً بِالْعُقُوبَةِ 
خَرَجَ مِنَ الدُّنْيَا خَمِيصاً وَ وَرَدَ الْآخِرَةَ سَلِيماً 
لَمْ يَضَعْ حَجَراً عَلَى حَجَرٍ حَتَّى مَضَى لِسَبِيلِهِ 
وَ أَجَابَ دَاعِيَ رَبِّهِ 
فَمَا أَعْظَمَ مِنَّةَ اللَّهِ عِنْدَنَا حِينَ أَنْعَمَ عَلَيْنَا بِهِ سَلَفاً نَتَّبِعُهُ وَ قَائِداً نَطَأُ عَقِبَهُ 
وَ اللَّهِ لَقَدْ رَقَّعْتُ مِدْرَعَتِي هَذِهِ حَتَّى اسْتَحْيَيْتُ مِنْ رَاقِعِهَا 
وَ لَقَدْ قَالَ لِي قَائِلٌ أَ لَا تَنْبِذُهَا عَنْكَ 
فَقُلْتُ اغْرُبْ عَنِّي 
فَعِنْدَ الصَّبَاحِ يَحْمَدُ الْقَوْمُ السُّرَى 



به این مطلب امتیاز بدهید: 1 2 3 4 5

موضوعات مرتبط با این مطلب :
____________________________________________________
برچسب ها:
ارسال در تاريخ 8 بهمن 1391| توسط احمد جمالی | تعدادبازدید :39 بار
لطفا دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید
نام :
ايميل:
سايت:
ارسال نظر به صورت خصوصي به مدیر سایت

پرامکانات ترین سرویس وبلاگدهی